Thomas Gaillat
thomas.gaillat AT univ-rennes2.fr
Enseignement
- Enseignant Anglais secteur LANSAD au Centre de Langues de R2
- Coordinateur des enseignements d'anglais des départements Info-Com et Lettres
- Maître de Conférence en linguistique de corpus
Recherche
- Coordinateur Projet ANR A4LL
- EA 3874 Linguistique, Ingénierie et Didactique des Langues - LIDILE
- Co-responsable de l'axe ELIA
PhD
Thèse soutenue le 16 juin 2016 avec mention très honorable - Université Paris Diderot Reference in Interlanguage: the case of THIS and THAT. From annotation to interoperability Directors : Nicolas Ballier — Université Paris Diderot & Pascale Sébillot — INRIA/INSA de Rennes |
Corpus
EFCAMDAT, CELVA.Sp, LONGDALE, ICE-GB, Penn Treebank WSJ, ANGLISH, NOCE
Outils et langages de programmation
Tools: LCA, L2SCA, TAALES, TAACO, TAASC Classifier TiMBL, Treetagger, Stanford Tregex/Tsurgeon,
Structures: NITE NXT Search
Programming: R, Python, XML, PERL
Projets
2023-2024 ANR Jeune chercheur - "Analytics 4 Language Learning" (A4LL). Budget : 158,000 euros
Language Teachers could benefit from language analytics to support and accelerate teaching decisions. The A4LL project will develop an innovative language-learning analytics system designed to assist teachers and learners with objective reports linking proficiency with linguistic features. We propose an approach relying on textual measures operationalising global and structure complexity, phraseology, discourse cohesion, and fluency. These measures will support the automatic creation of graphic reports used by teachers to diagnose their learners’ productions.
2019 - PHC Ulysse France Ireland "Investigating criterial features of learner English and AI-driven automatic language level assessment". Budget : 5,000 Euros
2019 - DUNE DESIR Universités de Rennes "Visualisations Linguistiques des profils linguistiques d'apprenants d'anglais". Budget : ~5000 Euros
- Master 1 Linguistique, Ingénierie et Didactique des Langues
- Module: Constitution de corpus d'apprenants
- Module: Introduction à la linguistique
- Master 2 Linguistique, Ingénierie et Didactique des Langues
- Module: Fouille textuelle, une introduction
- Enseignement d'anglais de spécialité en L1 Information Communication, L2 & L3 STAPS
Journal articles
2023
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- Thomas Gaillat, Antoine Lafontaine, Anas Knefati. Visualizing Linguistic Complexity and Proficiency in Learner English Writings. Calico Journal, 2023, 40 (2), pp.178-197. ⟨10.1558/cj.19487⟩. ⟨hal-04127926⟩
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2021
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- Thomas Gaillat, Andrew Simpkin, Nicolas Ballier, Bernardo Stearns, Annanda Sousa, et al.. Predicting CEFR levels in learners of English: The use of microsystem criterial features in a machine learning approach. ReCALL, 2021, pp.1-17. ⟨10.1017/S095834402100029X⟩. ⟨hal-03428636⟩
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2020
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- Nicolas Ballier, Stéphane Canu, Caroline Petitjean, Gilles Gasso, Carlos Balhana, et al.. Machine learning for learner English. International Journal of Learner Corpus Research, 2020, 6 (1), pp.72-103. ⟨10.1075/ijlcr.18012.bal⟩. ⟨hal-02496670⟩
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2019
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- Thomas Gaillat. A Multifactorial analysis of this, that and it proforms in anaphoric constructions in learner English. Les cahiers de praxématique, 2019, 72. ⟨hal-02280287⟩
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2014
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- Thomas Gaillat, Martine Schuwer, Sophie Belan. Combiner les scénarios linguistique et actionnel au sein d’un parcours en ligne d’apprentissage de l’anglais. Recherche et Pratiques Pédagogiques en Langues de Spécialité. Cahiers de l'APLIUT, 2014, Vol. XXXIII N° 3, pp.107-120. ⟨10.4000/apliut.4929⟩. ⟨hal-01171271⟩
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2013
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- Thomas Gaillat. This et that dans les domaines spécialisés du corpus ICE-GB : quelles caractéristiques distributionnelles ?. ASp - La revue du GERAS, 2013, 64, pp.161-183. ⟨10.4000/asp.3890⟩. ⟨hal-02279937⟩
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- Thomas Gaillat. This et that dans les domaines spécialisés du corpus ICE-GB : quelles caractéristiques distributionnelles ?. ASp (Anglais de Spécialité), 2013, 64, pp.161-183. ⟨hal-01171858⟩
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Conference papers
2024
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- Thomas Gaillat, Cyrielle Mallart, Andrew J. Simpkin, Rémi Venant, Nicolas Ballier, et al.. Linguistic interoperability within a unified architecture. Langues & Langage à la croisée des Disciplines - 1ère Rencontre annuelle LLcD, Sorbonne Université; cnrs, Sep 2024, Paris, France. ⟨hal-04712737⟩
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2023
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- Thomas Gaillat, Cyrielle Mallart, Nicolas Ballier, Andrew Simpkin, Rémi Venant, et al.. L'interopérabilité des corpus pour la modélisation des dynamiques d'acquisition de langue seconde. Journée d'étude : « Corpus d’apprenants / corpus d’experts : Quels enseignements pour la caractérisation du discours scientifique ? », UR 3967 - CLILLAC-ARP : Centre de Linguistique Inter-langues, de Lexicologie, de Linguistique Anglaise et de Corpus - Atelier de Recherche sur la Parole; UFR EILA - Etudes Interculturelles de Langues Appliquées, Faculté Sociétés et Humanités d’Université Paris Cité, Dec 2023, Paris, France. ⟨hal-04469395⟩
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- Thomas Gaillat, Cyrielle Mallart, Nicolas Ballier, Andrew Simpkin, Rémi Venant, et al.. Analytics for Language Learning: Interfacing MOODLE with A4LL via LTI. Deep learning for language assessment closing event (DLLA Closing event 2023), UR 3967 - CLILLAC-ARP : Centre de Linguistique Inter-langues, de Lexicologie, de Linguistique Anglaise et de Corpus-Atelier de Recherche sur la Parole; UFR EILA de l’Université Paris Cité, Nov 2023, Paris, France. ⟨hal-04469367⟩
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- Cyriel Mallart, Andrew Simpkin, Rémi Venant, Nicolas Ballier, Bernardo Stearns, et al.. A new learner language data set for the study of English for Specific Purposes at university level. Proceedings of the 4th Conference on Language, Data and Knowledge - LDK 2023, Sep 2023, Vienna, Austria. pp.281-287. ⟨hal-04247635⟩
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- Cyriel Mallart, Andrew Simpkin, Rémi Venant, Nicolas Ballier, Bernardo Stearns, et al.. Exploring a New Grammatico-functional Type of Measure as Part of a Language Learning Expert System. Proceedings of the 18th Workshop on Innovative Use of NLP for Building Educational Applications (BEA 2023), Jul 2023, Toronto, Canada. pp.466-476, ⟨10.18653/v1/2023.bea-1.39⟩. ⟨hal-04195781⟩
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- Thomas Gaillat, Cyrielle Mallart, Anatole Faugère, Andrew Simpkin, Bernardo Stearns, et al.. Analytics for Language Learning : Transmettre aux enseignants les profils linguistiques de leurs apprenants. Atelier GERAS @ 62e Congrès annuel de la SAES 2023, Université Rennes 2; SAES La Sorbonne Nouvelle; GERAS (Groupe d'Etude et de Recherche en Anglais de Spécialité), Jun 2023, Rennes, France. ⟨hal-04150115⟩
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- Nicolas Ballier, Cyrielle Mallart, Thomas Gaillat. Grammatical profiling with UD annotation (WiP). Workshop on Profiling second language vocabulary and grammar, University of Gothenburg, Humanisten., Apr 2023, Gothenburg, Sweden. ⟨hal-04150070⟩
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2022
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- Thomas Gaillat. Language learning analytics : designing and testing new functional complexity measures in L2 writings. 11th Workshop on Natural Language Processing for Computer-Assisted Language Learning (NLP4CALL 2022), Dec 2022, Louvain la Neuve, Belgium. pp.55-60, ⟨10.3384/ecp190006⟩. ⟨hal-03888007⟩
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- Jen-Yu Li, Thomas Gaillat, Élisabeth Richard. Exploring the use of dependency parsing in automatic erroneous collocation extraction in learner English. LCR 2022, Sep 2022, Padua, Italy. ⟨hal-03962631⟩
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- Thomas Gaillat. A dynamic architecture to structure and analyse comparable learner corpora: the case of the French and English Corpus InterLangue (CIL). CLARIN Café on Bilingual and Multilingual Corpora, CLARIN, Apr 2022, Online, France. ⟨hal-03670094⟩
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- Thomas Gaillat. Linguistic complexity metrics for learner English analytics. DSI weekly seminar, Data Science Institute NUI Galway, Apr 2022, Galway, Ireland. ⟨10.1017/s095834402100029x⟩. ⟨hal-03670212⟩
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- Thomas Gaillat. Un module MOODLE pour la collecte systématisée de corpus d’apprenants. JECA 2022 : Journée d'étude autour des corpus d'apprenants - Constitution de corpus écrits d'apprenants en contexte universitaire : Pratiques, enjeux et perspectives acquisitionnelles, Université Grenoble Alpes, Mar 2022, Grenoble, France. ⟨10.3726/978-3-653-05182-7⟩. ⟨hal-03670070⟩
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- Thomas Gaillat, Élisabeth Richard, Marie-Françoise Bourvon, Griselda Drouet. Le Corpus InterLangue, un corpus bilingue comparable. JECA 2022 : Journée d'étude autour des corpus d'apprenants - Constitution de corpus écrits d'apprenants en contexte universitaire : Pratiques, enjeux et perspectives acquisitionnelles, Université Grenoble Alpes, Mar 2022, Grenoble, France. ⟨hal-03670081⟩
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2021
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- Jen-Yu Li, Thomas Gaillat, Élisabeth Richard. Investigating collocations in English essays written by different L1 learners across the proficiency spectrum. GR4L2 - Building CEFR-graded resources for second and foreign language learning, Dec 2021, Louvain-la-Neuve, Belgium. ⟨hal-03576245⟩
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- Thomas Gaillat, Leonardo Contreras Roa, Juvénal Attoumbre. A data repository for the management of dynamic linguistic datasets. CLARIN Annual Conference 2021, Sep 2021, Madrid (online), Spain. ⟨hal-03343010⟩
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- Jen-Yu Li, Thomas Gaillat. Extraction of Standard collocations from British National Corpus. Europhras 2021, Sep 2021, Louvain-la-Neuve, Belgium. ⟨hal-03506561⟩
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- Nicolas Ballier, Anton Buzanov, Vinogradova Olga, Thomas Gaillat. A Cross-platform Investigation of Complexity for Russian Learners of English. EUROCALL2021, Sorbonne université, Aug 2021, Paris, France. ⟨hal-03701425⟩
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- Thomas Gaillat. Table ronde "Le rôle des pratiques numériques dans la transformation pédagogique : apports et limites". Colloque de clôture du projet DUNE-DESIR, Université Rennes 2, Jul 2021, Rennes, France. ⟨hal-03343056⟩
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- Thomas Gaillat, Sophie Belan, Julie McAllister. Exploring linguistic complexity in learner English applied to business. PLIN Linguistic Day 2021, UCLouvain, May 2021, Louvain-la-Neuve, Belgium. ⟨hal-03332503⟩
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- Thomas Gaillat, Antoine Lafontaine, Anas Knefati. Exploitation de mesures de complexité linguistique pour la visualisation de textes d’apprenants d’anglais. Colloque Perspectives de Recherches sur les Usages du Numérique dans l’Éducation (PRUNE II) 2021, Université de Poitiers et MSHS, Apr 2021, Poitiers, France. ⟨hal-03335940⟩
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- Thomas Gaillat, Anas Knefati, Antoine Lafontaine. Towards a Data Analytics Pipeline for the Visualisation of Complexity Metrics in L2 writings. 16th Workshop on Innovative Use of NLP for Building Educational Applications, Apr 2021, Kiev, Ukraine. ⟨hal-03235010⟩
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2020
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- Jen-Yu Li, Thomas Gaillat. Automatic detection of unexpected/erroneous collocations in learner corpus. COLING-MWE 2020, Dec 2020, Barcelona, Spain. pp.101--106. ⟨hal-03129858⟩
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- Thomas Gaillat, Sophie Belan. Exploring linguistic complexity in two varieties of learner English: ESP and applied languages. Les problématiques de la spécialisation des langues en LEA, GERAS - Université de Nantes, Dec 2020, Nantes, France. ⟨hal-03337126⟩
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- Thomas Gaillat, Nicolas Ballier, Annanda Sousa, Manon Bouyé, Andrew Simpkin, et al.. Un prototype en ligne pour la prédiction du niveau de compétence en anglais des productions écrites. 6e conférence conjointe Journées d'Études sur la Parole (JEP, 33e édition), Traitement Automatique des Langues Naturelles (TALN, 27e édition), Rencontre des Étudiants Chercheurs en Informatique pour le Traitement Automatique des Langues (RÉCITAL, 22e édition). Volume 4 : Démonstrations et résumés d'articles internationaux, Jun 2020, Nancy, France. pp.30-33. ⟨hal-02768504v3⟩
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- Annanda Sousa, Nicolas Ballier, Thomas Gaillat, Bernardo Stearns, Manel Zarrouk, et al.. From Linguistic Research Projects to Language Technology Platforms: A Case Study in Learner Data. LREC2020, European Language Resources Association (ELRA), May 2020, Marseille, France. pp.112-120. ⟨hal-02634745⟩
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- Rana Challah, Thomas Gaillat, Kathy Mccoll. La boîte noire de la recherche collaborative : de la négociation à la production des savoirs ?. 88ème Congrès de l'ACFAS, Université de Sherbrooke; Université Bishop's, May 2020, Sherbrooke, Canada. ⟨hal-02496657⟩
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- Rana Challah, Thomas Gaillat, Claude Hamon, Antoine Lafontaine, Anas Knefati. Un système de diagnostique linguistique chez les apprenants d'anglais pour favoriser l'engagement et l'égalité des chances des étudiants dans le supérieur ?. Colloque International : Egalité des chances ou égalité des réussites dans l'enseignement supérieur ?, Université Paul Valéry Montpellier 3, Mar 2020, Montpellier, France., Université Paul Valéry, Mar 2020, Montpellier, France. ⟨hal-04063585⟩
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- Rana Challah, Thomas Gaillat, Claude Hamon, Antoine Lafontaine, Anas Knefati. Un système de diagnostique linguistique chez les apprenants d'anglais pour favoriser l'engagement et l'égalité des chances des étudiants dans le supérieur ?. Colloque International : Egalité des chances ou égalité des réussites dans l'enseignement supérieur ?, Université Paul Valéry Montpellier 3, Mar 2020, Montpellier, France. ⟨hal-02496629⟩
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2019
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- Thomas Gaillat, Pascale Janvier, Bénédicte Dumont, Antoine Lafontaine, Anas Knefati, et al.. Le Corpus d'Étude des Langues Vivantes Appliquées à une Spécialité (CELVA.Sp) source de visualisations linguistiques. PERL 2019, Université de Paris Diderot, Dec 2019, Paris, France. ⟨hal-02496713v2⟩
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- Nicolas Ballier, Taylor Arnold, Antonio Balvet, Thomas Gaillat. The implicit metalinguistic discourse of tagsets for English: retagging the Brown corpus. Les discours métalinguistiques 3, Université de Paris 13, Nov 2019, Paris, France. ⟨hal-02496556⟩
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- Nicolas Ballier, Thomas Gaillat, Andrew Simpkin, Bernardo Stearns, Manon Bouyé, et al.. A Supervised Learning Model for the Automatic Assessment of Language Levels Based on Learner Errors. EC-TEL 2019 - 14th European Conference on Technology Enhanced Learning, EATEL, Sep 2019, Delft, Netherlands. pp.308-320, ⟨10.1007/978-3-030-29736-7_23⟩. ⟨hal-02496688⟩
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- Nicolas Ballier, Thomas Gaillat. Investigating the scope of textual metrics for learner level discrimination and learner analytics. Learner Corpus Research Conference, University of Warsaw, Poland, Sep 2019, Varsaw, Poland. ⟨hal-02496571⟩
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- Nicolas Ballier, Thomas Gaillat, Manel Zarrouk, Andrew Simpkin, Manon Bouyé, et al.. A Franco-Irish project for the automatic identification of criterial features in learners of English. EUROCALL 2019, Université de Louvain la Neuve, Aug 2019, Louvain la Neuve, Belgium. ⟨hal-02496627⟩
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- Thomas Gaillat, Nicolas Ballier, Manel Zarrouk, Andrew Simpkin, Bernardo Stearns, et al.. Investigating Criterial Features of Learner English and Predicting CEFR Levels in French Learners of English. EUROCALL 2019, University of Louvain La Neuve, Aug 2019, Louvain la Neuve, Belgium. ⟨hal-02496615⟩
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- Nicolas Ballier, Thomas Gaillat, Erin Pacquetet. Prototype de feedback visuel des productions écrites d'apprenants francophones de l'anglais sous Moodle. Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain (EIAH'19), University of Paris Sorbonne, Jun 2019, Paris, France. ⟨hal-02496651⟩
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2018
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- Krishnamoorthy, Kiruthikaa, Thomas Gaillat. An Ensemble Classifier for Error Detection and Recommendation in the Use of Articles by Learners of English. 11th International Conference on Innovation in Language Learning, Nov 2018, Firenze, Italy. ⟨hal-02279957⟩
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- Thomas Gaillat, Bernardo Stearns, Gopal Sridhar, Ross Mcdermott, Manel Zarrouk, et al.. Implicit and Explicit Aspect Extraction in Financial Microblogs. 1st Workshop on Economics and Natural Language Processing (ECONLP 2018), Jul 2018, Melbourne, Australia. pp.55-61, ⟨10.5281/zenodo.1326536⟩. ⟨hal-02280371⟩
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- Taylor Arnold, Nicolas Ballier, Thomas Gaillat, Paula Lissón. Predicting CEFRL levels in learner English on the basis of metrics and full texts. Conference paper presented at Conférence sur l'Apprentissage Automatique (CAp) 2018, INSA Rouen, Jun 2018, Rouen, France. ⟨hal-02279948⟩
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- Thomas Gaillat, Annanda Sousa, Manel Zarrouk, Brian Davis. FinSentiA: Sentiment Analysis in English Financial Microblogs. Conférence CORIA TALN 2018, Inria Rennes Bretagne-Atlantique; IRISA, May 2018, Rennes, France. pp.271-280. ⟨hal-02280169⟩
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- Thomas Gaillat, Manel Zarrouk, André Freitas, Brian Davis. The SSIX Corpora: Three Gold Standard Corpora for Sentiment Analysis in English, Spanish and German Financial Microblogs. LREC: Language Resources and Evaluation Conference, May 2018, Miyazaki, Japan. pp.2671-2675. ⟨hal-02280345⟩
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2016
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- Élisabeth Richard, Benameur Cheick, Elsa Chusseau, Thomas Gaillat. La professionnalisation des enseignements de langues commence avec la professionnalisation des (futurs) enseignants : le cas des étudiants en master FLE/ALE. La Professionnalisation des enseignements des langues en LANSAD à l'université, Université Rennes 2, Dec 2016, Rennes, France. ⟨hal-02042308⟩
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- Nicolas Ballier, Thomas Gaillat. Classification d’apprenants francophones de l’anglais sur la base des métriques de complexité lexicale et syntaxique. JEP-TALN-RECITAL 2016, Jul 2016, Paris, France. pp.1-14. ⟨hal-01346222⟩
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2015
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- Thomas Gaillat, Pascale Sébillot, Nicolas Ballier. Comparing corpora to identify learner-specific features of English: The case of this, that and it. Learner Corpus Research Conference (LCR 2015), Radboud University, Sep 2015, Radboud, Netherlands. pp.68-69. ⟨hal-01239837⟩
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2013
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- Thomas Gaillat. Annotation automatique d'un corpus d'apprenants d'anglais avec un jeu d'étiquettes modifié du Penn Treebank. TALN-RECITAL 2013, Jun 2013, France. pp.271-284. ⟨hal-00997255⟩
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2012
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- Thomas Gaillat, Pascale Sébillot, Nicolas Ballier. Automated processing of an English learner corpus: the case of this and that. ICAME332012 : Corpora at the centre and crossroads of English linguistics, University of Leuven, May 2012, Louvain, Belgium. ⟨hal-01239864⟩
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2011
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- Thomas Gaillat. This and that in native and learner {English}: {From} typology of use to tagset characterisation. First Learner corpus research conference, Université catholique de Louvain, Sep 2011, Louvain-la-Neuve, Belgium. pp.167-177. ⟨hal-02280367⟩
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Book sections
2023
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- Simona Ruggia, Thomas Gaillat. Les corpus numériques pour la didactique des langues : de la formation des enseignants à l’élaboration de dispositifs d’apprentissage . Les corpus numériques pour la didactique des langues : de la formation des enseignants à l'élaboration de dispositifs d'apprentissage, 24, 2023, ⟨10.4000/corpus.8211⟩. ⟨hal-04014807⟩
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2022
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- Nicolas Ballier, Antonio Balvet, Taylor Arnold, Thomas Gaillat. Some metalinguistic assumptions behind tagsets for English: Evidence from THAT in different versions of the Brown corpus. Viviane Arigne; Christiane Rocq-Migette. Modèles et modélisation en linguistique / Models and Modelisation in Linguistics, Peter Lang Verlag, pp.27-81, 2022, ⟨10.3726/b19804⟩. ⟨hal-03812454⟩
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- Laurent Tardif, Rana Challah, Matthieu Serreau, Virginie Messina, Caroline Leboucher, et al.. Les technologies numériques et la transformation pédagogique. Transformations pédagogique et numérique dans l'enseignement supérieur. Quatre années pour changer les pratiques., Presses des mines, 2022. ⟨hal-03670138⟩
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- Thomas Gaillat. Investigating the scopes of textual metrics for learner level discrimination and learner analytics. Agnieszka Leńko-Szymańska; Sandra Götz-Lehmann. Complexity, Accuracy and Fluency in Learner Corpus Research, John Benjamins, In press. ⟨hal-03670165⟩
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2014
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- Thomas Gaillat, Pascale Sébillot, Nicolas Ballier. Automated classification of unexpected uses of this and that in a learner corpus of English. Lieven Vandelanotte; Kristin Davidse; Caroline Gentens. Recent Advances in Corpus Linguistics: Developing and Exploiting Corpora, 78, Brill, pp.309-324, 2014, Rodopi Language and Linguistics Special E-Book, ⟨10.1163/9789401211130_015⟩. ⟨hal-01058760v2⟩
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2013
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- Thomas Gaillat. This and that in native and learner English: From typology of use to tagset characterisation. Granger Sylviane; Gilquin Gaëtanelle; Meunier Fanny. Twenty years of learner research: looking back, moving ahead Proceedings of the First Learner Corpus Research Conference (LCR 2011), Presses Universitaires de Louvain, 2013. ⟨hal-01171279⟩
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Poster communications
2023
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- Jen-Yu Li, Cyriel Mallart, Thomas Gaillat, Elisabeth Richard. Exploring Verb-Noun collocations in learner English. Deep learning for language assessment (DLLA) closing event, Nov 2023, Paris, France. ⟨hal-04321727⟩
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- Cyrielle Mallart, Andrew Simpkin, Rémi Venant, Nicolas Ballier, Bernardo Stearns, et al.. Vers une grammaire probabiliste de microsystèmes fonctionnels en L2. RéAL2: Grammaire(s) et acquisition des L2: Approches, trajectoires, interfaces,, Oct 2023, Grenoble, France. ⟨hal-04249627⟩
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Theses
2016
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- Thomas Gaillat. REFERENCE IN INTERLANGUAGE: THE CASE OF THIS AND THAT. From linguistic annotation to corpus interoperability. Linguistics. Université Paris Diderot (Paris 7) Sorbonne Paris Cité, 2016. English. ⟨NNT : ⟩. ⟨tel-01705743⟩
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Deep dive December 2024 radio program on CEFR prediction in L2 English