Thomas Gaillat

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Maître de conférences
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thomas.gaillat AT univ-rennes2.fr

Responsibilities

Lecturer & Researcher

  • Teacher of English for Specific Purposes
  • Lecturer in Corpus Linguistics

Team

CV

PhD

PhD defended on June 16, 2016 Awarded Summa cum Laude  - Université Paris Diderot

Reference in Interlanguage: the case of THIS and THAT. From annotation to interoperability

Supervisors: Nicolas Ballier — Université Paris Diderot & Pascale Sébillot — INRIA/INSA de Rennes

 

Corpora

LONGDALE, Diderot-LONGDALE, ICE-GB, Penn Treebank WSJ, ANGLISH, NOCE, CELVA.Sp

 

Software tools and programming languages

Tools: LCA, L2SCA, TAALES, TAACO, TAASC Classifier TiMBL, Treetagger, Stanford Tregex/Tsurgeon,

Structures: NITE NXT Search

Programming: R, XML, PERL

Research

Projects

2019 - PHC Ulysse France Ireland "Investigating criterial features of learner English and AI-driven automatic language level assessment"

 

2019 - DUNE DESIR Universités de Rennes "Visualisations Linguistiques des profils linguistiques d'apprenants d'anglais". "Visualizing linguistic profiles in L2 English writings"

Teaching activities
  • Master 1 Linguistique, Ingénierie et Didactique des Langues
    • Module: Learner corpus design
    • Module: Introduction to Linguistics
  • English for Specific Purposes

 

Publications

Journal articles

2021

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Thomas Gaillat, Andrew Simpkin, Nicolas Ballier, Bernardo Stearns, Annanda Sousa, et al.. Predicting CEFR levels in learners of English: The use of microsystem criterial features in a machine learning approach. ReCALL, Cambridge University Press (CUP), 2021, pp.1-17. ⟨10.1017/S095834402100029X⟩. ⟨hal-03428636⟩
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https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-03428636/file/Rev4.2---Microsystem-criterial-features-of-learner-English-copy_free_circulation.pdf BibTex

2020

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Nicolas Ballier, Stéphane Canu, Caroline Petitjean, Gilles Gasso, Carlos Balhana, et al.. Machine learning for learner English: A plea for creating learner data challenges. International Journal of Rearner Corpus Research, John Benjamins Publishing Company, 2020, 6 (1), pp.72-103. ⟨hal-02496670⟩
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https://hal.univ-rennes2.fr/hal-02496670/file/Lessons_from_the_CAp_2018_Competition-Final-Authors-version.pdf BibTex

2019

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Thomas Gaillat. A Multifactorial analysis of this, that and it proforms in anaphoric constructions in learner English. Les cahiers de praxématique, Montpellier : Presses universitaires de la Méditerranée, 2006-, 2019. ⟨hal-02280287⟩
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2014

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Thomas Gaillat, Martine Schuwer, Sophie Belan. Combiner les scénarios linguistique et actionnel au sein d’un parcours en ligne d’apprentissage de l’anglais. Recherche et Pratiques Pédagogiques en Langues de Spécialité : Cahiers de l'APLIUT, Association des Professeurs de Langues des IUT (APLIUT), 2014, pp.107-120. ⟨hal-01171271⟩
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https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01171271/file/GAILLAT%20SCHUWER%20BELAN-3%28relu-1706%29.pdf BibTex

2013

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Thomas Gaillat. This et that dans les domaines spécialisés du corpus ICE-GB : quelles caractéristiques distributionnelles ?. ASp - La revue du GERAS, revue.org (en ligne) / Bordeaux : GERAS (imprimé), 2013, pp.161-183. ⟨10.4000/asp.3890⟩. ⟨hal-02279937⟩
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Thomas Gaillat. This et that dans les domaines spécialisés du corpus ICE-GB : quelles caractéristiques distributionnelles ?. ASp (Anglais de Spécialité), 2013, pp.161-183. ⟨hal-01171858⟩
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Conference papers

2021

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Thomas Gaillat, Leonardo Contreras Roa, Juvénal Attoumbre. A data repository for the management of dynamic linguistic datasets. CLARIN Annual Conference 2021, Sep 2021, Madrid (online), Spain. ⟨hal-03343010⟩
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Thomas Gaillat. Table ronde "Le rôle des pratiques numériques dans la transformation pédagogique : apports et limites". Colloque de clôture du projet DUNE-DESIR, Université Rennes 2, Jul 2021, Rennes, France. ⟨hal-03343056⟩
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Thomas Gaillat, Sophie Belan, Julie Mcallister-Pavageau. Exploring linguistic complexity in learner English applied to business. PLIN Linguistic Day 2021, UCLouvain, May 2021, Louvain-la-Neuve, Belgium. ⟨hal-03332503⟩
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https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-03332503/file/PLINDay2021_abstract_Gaillat-et-al.pdf BibTex
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Thomas Gaillat, Antoine Lafontaine, Anas Knefati. Exploitation de mesures de complexité linguistique pour la visualisation de textes d’apprenants d’anglais. Colloque Perspectives de Recherches sur les Usages du Numérique dans l’Éducation (PRUNE II) 2021, Université de Poitiers et MSHS, Apr 2021, Poitiers, France. ⟨hal-03335940⟩
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Thomas Gaillat, Anas Knefati, Antoine Lafontaine. Towards a Data Analytics Pipeline for the Visualisation of Complexity Metrics in L2 writings. 16th Workshop on Innovative Use of NLP for Building Educational Applications, Apr 2021, Kiev, Ukraine. ⟨hal-03235010⟩
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2020

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Jen-Yu Li, Thomas Gaillat. Automatic detection of unexpected/erroneous collocations in learner corpus. COLING-MWE 2020, Dec 2020, Barcelona, Spain. pp.101--106. ⟨hal-03129858⟩
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Thomas Gaillat, Sophie Belan. Exploring linguistic complexity in two varieties of learner English: ESP and applied languages. Les problématiques de la spécialisation des langues en LEA, GERAS - Université de Nantes, Dec 2020, Nantes, France. ⟨hal-03337126⟩
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Thomas Gaillat, Nicolas Ballier, Annanda Sousa, Manon Bouyé, Andrew Simpkin, et al.. Un prototype en ligne pour la prédiction du niveau de compétence en anglais des productions écrites. 6e conférence conjointe Journées d'Études sur la Parole (JEP, 33e édition), Traitement Automatique des Langues Naturelles (TALN, 27e édition), Rencontre des Étudiants Chercheurs en Informatique pour le Traitement Automatique des Langues (RÉCITAL, 22e édition). Volume 4 : Démonstrations et résumés d'articles internationaux, Jun 2020, Nancy, France. pp.30-33. ⟨hal-02768504v3⟩
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Annanda Sousa, Nicolas Ballier, Thomas Gaillat, Bernardo Stearns, Manel Zarrouk, et al.. From Linguistic Research Projects to Language Technology Platforms: A Case Study in Learner Data. LREC2020, European Language Resources Association (ELRA), May 2020, Marseille, France. pp.112-120. ⟨hal-02634745⟩
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Rana Challah, Thomas Gaillat, Kathy Mccoll. La boîte noire de la recherche collaborative : de la négociation à la production des savoirs ?. 88ème Congrès de l'ACFAS, Université de Sherbrooke; Université Bishop's, May 2020, Sherbrooke, Canada. ⟨hal-02496657⟩
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Rana Challah, Thomas Gaillat, Claude Hamon, Antoine Lafontaine, Anas Knefati. Un système de diagnostique linguistique chez les apprenants d'anglais pour favoriser l'engagement et l'égalité des chances des étudiants dans le supérieur ?. Colloque International : Egalité des chances ou égalité des réussites dans l'enseignement supérieur ?, Université Paul Valéry Montpellier 3, Mar 2020, Montpellier, France. ⟨hal-02496629⟩
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2019

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Thomas Gaillat, Pascale Janvier, Bénédicte Dumont, Antoine Lafontaine, Anas Knefati, et al.. Le Corpus d'Étude des Langues Vivantes Appliquées à une Spécialité (CELVA.Sp) source de visualisations linguistiques. PERL 2019, Université de Paris Diderot, Dec 2019, Paris, France. ⟨hal-02496713v2⟩
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Nicolas Ballier, Taylor Arnold, Antonio Balvet, Thomas Gaillat. The implicit metalinguistic discourse of tagsets for English: retagging the Brown corpus. Les discours métalinguistiques 3, Université de Paris 13, Nov 2019, Paris, France. ⟨hal-02496556⟩
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Nicolas Ballier, Thomas Gaillat, Andrew Simpkin, Bernardo Stearns, Manon Bouyé, et al.. A Supervised Learning Model for the Automatic Assessment of Language Levels Based on Learner Errors. EC-TEL 2019, EATEL, Sep 2019, Delft, Netherlands. pp.308-320. ⟨hal-02496688⟩
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Nicolas Ballier, Thomas Gaillat. Investigating the scope of textual metrics for learner level discrimination and learner analytics. Learner Corpus Research Conference, University of Warsaw, Poland, Sep 2019, Varsaw, Poland. ⟨hal-02496571⟩
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Thomas Gaillat, Nicolas Ballier, Manel Zarrouk, Andrew Simpkin, Bernardo Stearns, et al.. Investigating Criterial Features of Learner English and Predicting CEFR Levels in French Learners of English. EUROCALL 2019, University of Louvain La Neuve, Aug 2019, Louvain la Neuve, Belgium. ⟨hal-02496615⟩
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Nicolas Ballier, Thomas Gaillat, Manel Zarrouk, Andrew Simpkin, Manon Bouyé, et al.. A Franco-Irish project for the automatic identification of criterial features in learners of English. EUROCALL 2019, Université de Louvain la Neuve, Aug 2019, Louvain la Neuve, Belgium. ⟨hal-02496627⟩
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Nicolas Ballier, Thomas Gaillat, Erin Pacquetet. Prototype de feedback visuel des productions écrites d'apprenants francophones de l'anglais sous Moodle. Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain (EIAH'19), University of Paris Sorbonne, Jun 2019, Paris, France. ⟨hal-02496651⟩
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2018

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Krishnamoorthy, Kiruthikaa, Thomas Gaillat. An Ensemble Classifier for Error Detection and Recommendation in the Use of Articles by Learners of English. 11th International Conference on Innovation in Language Learning, Nov 2018, Firenze, Italy. ⟨hal-02279957⟩
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Thomas Gaillat, Bernardo Stearns, Gopal Sridhar, Ross Mcdermott, Manel Zarrouk, et al.. Implicit and Explicit Aspect Extraction in Financial Microblogs. 1st Workshop on Economics and Natural Language Processing (ECONLP 2018), Jul 2018, Melbourne, Australia. pp.55-61, ⟨10.5281/zenodo.1326536⟩. ⟨hal-02280371⟩
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Taylor Arnold, Nicolas Ballier, Thomas Gaillat, Paula Lissón. Predicting CEFRL levels in learner English on the basis of metrics and full texts. Conference paper presented at Conférence sur l'Apprentissage Automatique (CAp) 2018, INSA Rouen, Jun 2018, Rouen, France. ⟨hal-02279948⟩
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https://hal.univ-rennes2.fr/hal-02279948/file/1806.11099%281%29.pdf BibTex
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Thomas Gaillat, Annanda Sousa, Manel Zarrouk, Brian Davis. FinSentiA: Sentiment Analysis in English Financial Microblogs. Conférence CORIA TALN 2018, Inria Rennes Bretagne-Atlantique; IRISA, May 2018, Rennes, France. pp.271-280. ⟨hal-02280169⟩
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https://hal.univ-rennes2.fr/hal-02280169/file/Pages%20de%20Actes_TALN2018_vol1.pdf BibTex
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Thomas Gaillat, Manel Zarrouk, André Freitas, Brian Davis. The SSIX Corpora: Three Gold Standard Corpora for Sentiment Analysis in English, Spanish and German Financial Microblogs. LREC: Language Resources and Evaluation‎ Conference, May 2018, Miyazaki, Japan. pp.2671-2675. ⟨hal-02280345⟩
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2016

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Élisabeth Richard, Benameur Cheick, Elsa Chusseau, Thomas Gaillat. La professionnalisation des enseignements de langues commence avec la professionnalisation des (futurs) enseignants : le cas des étudiants en master FLE/ALE. La Professionnalisation des enseignements des langues en LANSAD à l'université, Université Rennes 2, Dec 2016, Rennes, France. ⟨hal-02042308⟩
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Nicolas Ballier, Thomas Gaillat. Classification d’apprenants francophones de l’anglais sur la base des métriques de complexité lexicale et syntaxique. JEP-TALN-RECITAL 2016, Jul 2016, Paris, France. pp.1-14. ⟨hal-01346222⟩
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2015

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Thomas Gaillat, Pascale Sébillot, Nicolas Ballier. Comparing corpora to identify learner-specific features of English: The case of this, that and it. Learner Corpus Research Conference (LCR 2015), Radboud University, Sep 2015, Radboud, Netherlands. pp.68-69. ⟨hal-01239837⟩
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2013

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Thomas Gaillat. Annotation automatique d'un corpus d'apprenants d'anglais avec un jeu d'étiquettes modifié du Penn Treebank. TALN-RECITAL 2013, Jun 2013, France. pp.271-284. ⟨hal-00997255⟩
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2012

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Thomas Gaillat, Pascale Sébillot, Nicolas Ballier. Automated processing of an English learner corpus: the case of this and that. ICAME332012 : Corpora at the centre and crossroads of English linguistics, University of Leuven, May 2012, Louvain, Belgium. ⟨hal-01239864⟩
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2011

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Thomas Gaillat. This and that in native and learner {English}: {From} typology of use to tagset characterisation. First Learner corpus research conference, Université catholique de Louvain, Sep 2011, Louvain-la-Neuve, Belgium. pp.167-177. ⟨hal-02280367⟩
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Book sections

2014

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Thomas Gaillat, Pascale Sébillot, Nicolas Ballier. Automated classification of unexpected uses of this and that in a learner corpus of English. Lieven Vandelanotte; Kristin Davidse; Caroline Gentens. Recent Advances in Corpus Linguistics: Developing and Exploiting Corpora, 78, Brill, pp.309-324, 2014, Rodopi Language and Linguistics Special E-Book, ⟨10.1163/9789401211130_015⟩. ⟨hal-01058760v2⟩
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https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01058760/file/TG-ICAME33%20%28copy%29.pdf BibTex

2013

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Thomas Gaillat. This and that in native and learner English: From typology of use to tagset characterisation. Granger Sylviane; Gilquin Gaëtanelle; Meunier Fanny. Twenty years of learner research: looking back, moving ahead Proceedings of the First Learner Corpus Research Conference (LCR 2011), Presses Universitaires de Louvain, 2013. ⟨hal-01171279⟩
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https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01171279/file/LCR2011_proceedings_Gaillat_2013.pdf BibTex

Theses

2016

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Thomas Gaillat. REFERENCE IN INTERLANGUAGE: THE CASE OF THIS AND THAT. From linguistic annotation to corpus interoperability. Linguistics. Université Paris Diderot (Paris 7) Sorbonne Paris Cité, 2016. English. ⟨tel-01705743⟩
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https://hal.archives-ouvertes.fr/tel-01705743/file/PhD-rev4.2-final-ED-corr-pre-rapport.pdf BibTex

 

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