Savannah De Boer

Grade
Doctorant
Fonctions et responsabilités

As a PhD candidate in clinical psychology, my work focuses on the qualitative study of professional practices with juvenile offenders, the conceptions that underlie them, and the lived experience of young offenders.

On the one hand, the research objective is to identify and analyze the interventions implemented in the situations of penal placement and the logics which found them according to the point of view of the interveners (i.e., educators, psychologists, social workers, nurses) of the Judicial Protection of the Youth (Protection Judiciaire de la Jeunesse, PJJ) and the authorized sector (secteur associatif habilité, SAH).

On the other hand, the aim of this work is to describe the experience that young offenders have of the situation of penal placement in three specific institutions: an educational placement and integration institution, a reinforced educational center, and a closed educational center.

A third axis of my work concerns the epistemology of qualitative research in psychology. I study the foundations of different qualitative methodologies, and in particular the different uses and developments of reflexive thematic analysis and interpretative phenomenological analysis.

 

Research funded by the French Ministry of Higher Education and Research (2020-2023).

Supervised by Cinzia Guarnaccia, Associate Professor in Clinical Psychology, and Benoit Testé, Full Professor in Social Psychology. University of Rennes 2, LP3C - EA 1285.

CV

Master 2 Psychologie clinique, mention Violences, Risques & Vulnérabilités (2019). Université Rennes 2.

Licence 3 Psychologie (2017). Université Lumière Lyon 2.

Activités de recherche

De Boer, S., Guarnaccia, C., (2019). Identification des facteurs de risques d’apparition des comportements d’automutilation chez les adolescents : vers une prise en charge spécifique. (Mémoire de Master 2). Université Rennes 2, France.

De Boer, S., Michinov, E., (2018). Intelligence émotionnelle, mode de gestion des conflits, et épuisement au travail chez les internes de médecine générale. (Mémoire de Master 1). Université Rennes 2, France.

Activités d'enseignement

- TD Méthodologie de la recherche en psychologie clinique (Licence 3, Psychologie)

- TD Statistiques (Licence 1 & Licence 3, Psychologie)

Publications

Publications dans des revues avec comité de lecture

De Boer, S., Testé, B. & Guarnaccia, C. How Young Offenders’ Perceive Their Life Courses and the Juvenile Justice System: A Systematic Review of Recent Qualitative Research. Adolescent Res Rev (2022). https://doi.org/10.1007/s40894-022-00184-7

 

Communication orale dans des colloques sur le plan national

De Boer, S., Lacharité, C., Dubois-Comtois, K. (18-20 mai 2022). La Vulnérabilité des Enfants et des Familles Accompagnés pour Négligence par le Dispositif de Protection de la Jeunesse : Le point de vue des intervenants communautaires [communication orale]. 2è édition du Colloque interdisciplinaire international Bébé, petite enfance, en contextes, BECO UFT-MIP, Toulouse, France.

Testé, B., De Boer, S., Kamiejski, R., Kasper, A., Maisonneuve, C., et al. (août 2021). Perceptions des conditions de vie en détention et rejet social des ex-détenus. Perceptions des conditions de vie en détention et rejet social des ex-détenus [communication orale]. ADRIPS, Nice, France. ⟨hal-03428842⟩

De Boer, S., et al. (23-24 mai 2019). Impacts post-intervention en contexte d’attentats : l’exemple d’une cellule d’urgence médicopsychologique (CUMP) [communication orale]. XIXè Journées d’étude internationales de Psycho-criminologie et Victimologie, Université Rennes 2, France.